کد مطلب:260203 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:290

ناشناس ماندن
زندگانی امام هادی و امام عسكری علیهماالسلام در محاصره ی دشمنان در محله ی عسكر كه پایگاه نظامیان حكومت بود، باعث گشت كه اكثریت شیعیان، با فضایل و كرامات امام حسن عسكری علیه السلام آشنایی پیدا نكرده حتی - آن طور كه در روایت پیشین گذشت - شخص او را نیز نشناسند.

این امر كه به تنهایی می توانست مشكلات فراوانی را در امر وصایت و جانشینی ایشان به عنوان یازدهمین امام شیعیان ایجاد كند، مورد استفاده ی دشمنان قرار گرفته و آنان با استفاده از موقعیت ابوجعفر و جعل احادیث متعدد درباره ی اهمیت فضائل و تردید ناپذیری امامت او، شأن حضرت امام عسكری علیه السلام را مورد تردید قرار داده و حتی كوشیدند اصل وجود او، و شایستگی خدادادی وی را برای احراز مقام امامت شیعیان، مورد انكار قرار دهند.

اینست كه خود امام حسن عسكری علیه السلام در یكی از نامه های خویش، با لحنی شكایت آمیز، خطاب به شیعیان می فرمایند:



[ صفحه 36]



«هیچیك از پدرانم به مانند این همه گرفتاری كه من در اثر شك و تردید این گروه پیدا كردم، گرفتار نشدند. پس اگر امامت، امری بود كه فقط تا زمانی خاص باید به آن پایبند بوده و اعتقاد می داشتید و در پی آن منقطع می شد، جای تردید داشت. اما اگر امری است كه تا امور الهی در جریان است، پیوسته ماندنی است؛ دیگر شك و تردید چه معنی دارد؟!» [1] .

از همین باب است كه در كتب احادیث، علاوه بر آنچه از بیان پیامبر صلی الله علیه و آله در امر امامت آن بزرگوار وارد شده، احادیث صریحه ای از امام جواد علیه السلام و روایات فراوانی از امام هادی علیه السلام، امر امامت او را مورد تأكید قرار داده اند.

امام جواد علیه السلام فرمود: «امام بعد از من فرزندم علی است. فرمان او فرمان من، گفتار او گفتار من، و فرمانبری از او فرمانبری از من است. و امامت پس از او بر عهده ی فرزندش حسن است.» [2] .

و امام هادی علیه السلام بارها و به اشكال مختلف فرمود: «امام بعد از من حسن است و بعد از حسن، فرزندش حضرت قائم امام خواهد بود.» [3] .

و حتی برای رفع شبهه های ایجاد شده توسط دشمنان آگاه یا دوستان ناآگاه، گاهی علاوه بر تصریح به امامت، بر فضایل



[ صفحه 37]



و شایستگی های او نیز تأكید می فرمود: «فرزندم ابومحمد پاك نهادترین و قوی ترین فرد خاندان محمد صلی الله علیه و آله از جهت برهان و حجت الهی است. او فرزند بزرگتر من و جانشین من می باشد و ریسمانهای امامت و احكام آن به دست او می رسد. پس هر چه را كه از من می پرسیدند از او بپرسید، و هر آنچه به آن نیازمندید در نزد اوست.» [4] .

از دیگر سو، خود امام عسكری علیه السلام نیز به خاطر ادای تكلیف الهی و شناساندن خویش به عنوان امام و مقتدای مسلمین و رفع تردیدهای مردم، معجزات فراوان انجام داده، كرامتهای بسیار از خود نشان داده و از اسرار زندگی و مكنونات دل بسیاری از شیعیان خبر داده اند كه مشروح آنها در كتب مربوطه آورده شده و ما نیز به انگیزه ی بهره گیری از ابعاد مختلف این معجزات و كرامتها در مباحث آینده به برخی از آنها اشاره خواهیم كرد.


[1] تحف العقول، صفحه ي 517.

[2] كمال الدين، جلد 2، صفحه ي 50.

[3] مصدر پيشين، صفحه ي 55.

[4] كافي، جلد 2، صفحه ي 116.